Media begrijpen

Onze dagelijkse ervaringen worden steeds meer beïnvloed door de media, zeker die van kinderen. Tegenwoordig hebben kinderen meer online “vrienden” dan offline, besteden ze veel tijd aan het lezen en versturen van e-mails en berichten op sociale media, luisteren ze naar gedownloade muziek en worden ze geconfronteerd met rampen en revoluties in landen waar ze nog nooit zijn geweest. Dit proces, waarin een breed scala aan media steeds verder doordringt in ons dagelijks leven, wordt de mediatisering van de samenleving genoemd.

Kinderen reflecteren over de invloed die media hebben op henzelf en anderen en leren inzien hoe media de werkelijkheid kunnen vervormen. Mediaproducenten passen immers hun boodschappen aan op hun doelgroep. Televisiemakers stemmen hun programma’s af op basis van kijkcijferanalyses. Kinderen leren begrijpen hoe de keuze van doelgroep van invloed is op de vorm en inhoud van de media.

Elk medium heeft zijn eigen format, codes en conventies. Bioscoopfilms duren bijvoorbeeld anderhalf uur, hebben een meeslepende opbouw en een spannend einde, terwijl documentaires de helft korter zijn, een rustig tempo hebben en vaak verschillende sprekers aan het woord laten. Op de voorpagina’s van kranten staat altijd een vetgedrukte kop met daaronder een opvallende foto.

Door deze vergelijkingen leren kinderen dat er een relatie bestaat tussen de zender, de boodschap, de ontvanger en het gekozen medium.

Lesideetjes

Basisonderwijs

Cyberpesten

Doelgroep: Cyberpesten is wanneer iemand vervelende dingen zegt of doet op het internet om iemand anders pijn te doen of lastig te vallen. Het kan

Lees meer
Begrijpen

Sociale media

Doelgroep: Sociale media zijn websites en apps waar mensen met elkaar kunnen praten, foto’s en video’s kunnen delen, en nieuwe vrienden kunnen maken. Het is

Lees meer
Basisonderwijs

NepNieuws

Doelgroep: We hebben het allemaal wel eens gehoord: fake news. Maar wat is dat eigenlijk en waarom is het zo belangrijk om dit te bespreken

Lees meer
Basisonderwijs

Digipuzzle

Doelgroep: Typen, typen, typen… Een momentje over? Speel eens een spel om wat beter te leren typen. Dit is gratis te gebruiken.  linken website

Lees meer
Basisonderwijs

Een boodschap via het internet

Lesdoel Beschrijven wat zender(s) met het medium beogen. Kinderen werken in groepjes van vier. Ze krijgen verschillende mediaproducten aangeboden. Bijvoorbeeld: Bericht via Smartschool Aan de

Lees meer
Basisonderwijs

Is deze game voor jou?

Doelgroep: Tijdens deze les kun je de leerlingen inzichten geven in welke zaken reeds voor hun geschikt zijn en welke niet. Ook kun je aanhalen

Lees meer
Basisonderwijs

Reclame

Doelgroep: Kinderen komen heel erg veel in contact met reclame. Ook voor bepaalde feestperiodes is er een enorme toevloed aan reclameboodschappen met kinderen als doelgroep.

Lees meer
nl_BENederlands (België)