Reclame

Doelgroep:

Kinderen komen heel erg veel in contact met reclame. Ook voor bepaalde feestperiodes is er een enorme toevloed aan reclameboodschappen met kinderen als doelgroep.

Het is belangrijk dat ze kinderen hier bewust voor gemaakt worden. Dat ze zelf ook verwoorden en beseffen welke invloed media en reclame heeft op hun.

Hoe maken kinderen bewust keuzes, als het gaat om voeding of cadeau’s?

  • Laat ze bijvoorbeeld eerst een verlanglijstje opstellen.
  • Daarna kun je ze verschillende soorten advertenties laten bekijken:
    • Reclamefolders
    • Filmpjes
    • Pop-up’s
    • advertenties in de krant, …
  • Na deze zoektocht laat je ze bijvoorbeeld opnieuw een verlanglijstje opstellen.
  • Laat de kinderen beide lijstjes vergelijken en besluiten of reclame hier invloed op gehad heeft.

Bron: Vandenbroucke, H., Taverniers, C., Vandeurzen, H., Michiels, S., & Pedagogische begleidingsdienst GO! (z.d.). Bouwstenen van media in de klaspraktijk.

nl_BENederlands (België)