Zelfregulerendlerenis een cruciaal aspect binnen het onderwijs. het stelt leerlingen in staat om actief controle te nemen over hun eigen leerproces. Ze leren om hun eigen leren te sturen, doelen te stellen, strategieën te kiezen en hun voortgang te monitoren.
Hieronder bieden we enkele praktische voorbeelden en strategieën uit onze scholengroep die je makkelijk zelf implementeren en integreren in jouw klas.
Laat jou inspirerenen ontdek hoe zelfregulerend leren het verschil kan maken!
Onze experten aan het woord
Under construction until 2024-2025.
Klik hier voor de infofiche
Klik hier voor de infofiche
Klik hier voor de infofiche
Neem contact op via expert@inspirascholen.be of via Smartschool: Shana Blake
Meer info over ZRL?
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Leuven: Lannoo Campus.
RouteZ – Het platform voor zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving (door en voor leerkrachten): https://route-z.be
Model van Zimmerman
Het model van Zimmerman is een van de meest gebruikte modellen als we spreken over zelfregulerend leren. Elke leertaak wordt opgedeeld in drie fases, elk voorzien van een aantal strategieën. Bij elke taak maak je, al dan niet bewust, gebruik van deze strategieën.