Good Practices

Zelfregulerend leren is een cruciaal aspect binnen het onderwijs. het stelt leerlingen in staat om actief controle te nemen over hun eigen leerproces. Ze leren om hun eigen leren te sturen, doelen te stellen, strategieën te kiezen en hun voortgang te monitoren.

Hieronder bieden we enkele praktische voorbeelden en strategieën uit onze scholengroep die je makkelijk zelf implementeren en integreren in jouw klas.

Laat jou inspireren en ontdek hoe zelfregulerend leren het verschil kan maken!

Onze experten aan het woord

Klik hier voor de infofiche

Klik hier voor de infofiche

Klik hier voor de infofiche

Neem contact op via expert@inspirascholen.be of via Smartschool: Shana Blake

Meer info over ZRL?

  • Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Leuven: Lannoo Campus.
  • Podcast: “Meesterlijk Zelfregulerend” (Meesterlijk zelfregulerend)
  • GO! Navigator – materialenbank: tegel ‘Zelfregulerend leren’

Model van Zimmerman

Het model van Zimmerman is een van de meest gebruikte modellen als we spreken over zelfregulerend leren. Elke leertaak wordt opgedeeld in drie fases, elk voorzien van een aantal strategieën. Bij elke taak maak je, al dan niet bewust, gebruik van deze strategieën.

Ontwerp zonder titel (18)
Inspireer
puzzel_groen
Professionaliseer
stuur_groen
Innoveer

Adres

Kaaskerkestraat 22 bus 2
8600 Diksmuide

Contacteer ons

051 92 00 33
expert@inspirascholen.be

nl_BENederlands (België)