Is deze game voor jou?

Doelgroep:

Tijdens deze les kun je de leerlingen inzichten geven in welke zaken reeds voor hun geschikt zijn en welke niet. Ook kun je aanhalen wat ze juist kunnen doen indien ze toch in contact komen met inhouden waar ze zelf van schrikken of niet gepast zijn voor hun leeftijd.

Zet de kinderen in groepjes van 4, geef ze daar een spel met een kijkwijzer op. Laat hen weten dat de fabrikant aan hen vraagt om te bepalen voor welke leeftijdsgroep deze van toepassing is. Om dit te doen, stellen kinderen zich de volgende vragen:

  • Wat moeten kinderen doen in dit spel / game?
  • Kennen we gelijkaardige games of spelen?
  • Voor welke leeftijd was dit spel of deze game bedoeld en waarom?
  • Kijk / luister naar muziek, onderwerp, hoeveelheid spelers, soorten tekeningen en afbeeldingen, verhaallijn, aantal attributen, … Wat kunnen we daaruit afleiden?

Uitbreiding:

De kinderen maken in een groepje van vier een game- of spelwijzer voor hun leeftijdsgroep. Ze proberen deze uit op een game. Ze presenteren de game- of spelwijzer en de gebruiksaanwijzing aan de hand van presentatiesoftware.

Bron: Vandenbroucke, H., Taverniers, C., Vandeurzen, H., Michiels, S., & Pedagogische begleidingsdienst GO! (z.d.). Bouwstenen van media in de klaspraktijk.

nl_BENederlands (België)