Leerlijn ICT lager onderwijs
Onderstaand kun je een ICT en medialeerlijn vinden die rekening houdt met leerplandoelen en ICT-eindtermen. Om duidelijke klas- of graadsafspraken te kunnen maken en eventueel extra doelen toe te voegen aan de leerlijn, kunnen jullie op de knop klikken en een document vinden dat voor je eigen school aanpasbaar is.
Media en ontwikkelingsdoelen | Soort doel | eindterm | Muzische vorming | jongste kleuters | Oudste kleuters | 1e leerjaar | 2de leerjaar | 3de leerjaar | 4de leerjaar | 5de leerjaar | 6de leerjaar | Link |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. | Attitudinale doelen | ICT1 | MV 6.1 | |||||||||
7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. | Attitudinale doelen | ICT 2 | ||||||||||
7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. | Attitudinale doelen | ICT 1, ICT 4 | ||||||||||
7.2.1 Aangeven dat hun wereld doordrongen is van audiovisuele boodschappen. | Media begrijpen | MV 5.1 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.2 Aangeven welke media gebruikt worden om een verbale boodschap te zenden. | Media begrijpen | MV 5.3 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.3 Aangeven welke media gebruikt worden om een non-verbale boodschap te zenden. | Media begrijpen | MV 5.3 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.4 Verwoorden hoe het gebruikte medium een boodschap kan versterken of veranderen. | Media begrijpen | MV 5.2 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.5 Verwoorden welke impact media hebben op de leefwereld van de mensen. | Media begrijpen | MV 5.4; MV 5.5 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.8 Beschrijven wat zender en/of ontvanger(s) met het medium beogen. | Media begrijpen | ICT 4; ICT 5; ICT 7; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.2.10 Onderzoeken en duiden hoe een boodschap door de keuze van het medium en/of de bedoeling van de zender een subjectieve weergave van de werkelijkheid is. | Media begrijpen | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. | Media gebruiken | ICT 1; ICT 2, ICT 3; ICT 4; ICT 5; ICT 6; ICT 7; ICT 8 | MV 5.3 | Lesideetjes | ||||||||
7.3.2 Beschrijven wat je met het medium kan doen. | Media gebruiken | ICT 4; ICT 5; ICT 5; ICT 7; ICT 8 | MV 5.3 | Lesideetjes | ||||||||
7.3.3 Uit een vertrouwd aanbod het gepaste medium (toestellen, apparaten en software) kiezen en gebruiken i.f.v. een behoefte. | Media gebruiken | ICT 2; ICT 3; ICT 8 | MV 5.3 | Lesideetjes | ||||||||
7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat een samenhangende boodschap brengen. | Media gebruiken | MV 5.3 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.5 Met behulp van volwassen ideeën, fantasieën en gevoelens creatief vorm geven. | Media gebruiken | MV 5.3 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.6 Waarnemingen, ideeën en fantasieën creatief vormgeven door gebruik te maken van (audiovisuele) media. | Media gebruiken | ICT 5 | MV 5.2; MV 5.3; MV 5.4 | Lesideetjes | ||||||||
7.3.7 Informatie in aangereikte bronnen zoeken. | Media gebruiken | ICT 6 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.8 Met behulp van media informatie vinden door een zoekstrategie te gebruiken. | Media gebruiken | ICT 6 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.9 Informatie verwerken en/of bewaren met behulp van media. | Media gebruiken | ICT 3; ICT 4; ICT 6 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.10 Met behulp van media informatie voorstellen aan anderen. | Media gebruiken | ICT 7 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.11 Het medium kiezen dat de boodschap die ze wensen te brengen het sterkste overbrengt. | Media gebruiken | ICT 5; ICT 7; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. | Media gebruiken | ICT 5 | MV 5.1; 5.2; 5.4 | Lesideetjes | ||||||||
7.4.1 Een boodschap functioneel en aantrekkelijk ontwerpen en communiceren met behulp van media door te zorgen voor de herkenbaarheid van de boodschap en een aantrekkelijke en functionele vormgeving. | Communiceren via media | ICT 5; ICT 7; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.4.2 Een boodschap functioneel en aantrekkelijk ontwerpen en communiceren met behulp van media door te zorgen voor het geschikte taalregister en gedrag. | Communiceren via media | ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. | Communiceren via media | ICT 2 | Lesideetjes | |||||||||
7.4.4 Veilig en efficiënt deelnemen aan sociale netwerken. | Communiceren via media | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.4.5 Voor- en nadelen van het participeren aan sociale netwerken verwoorden. | Communiceren via media | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.1 Kritisch het eigen mediagebruik onderzoeken en bespreken (als zender en ontvanger) | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 8 | MV 5.4; MM 2.5; MM 2.6 | Lesideetjes | ||||||||
7.5.2 Uitleggen hoe het eigen mediagebruik geoptimaliseerd kan worden. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2 | MM 2.5 | Lesideetjes | ||||||||
7.5.3 Omgaan met ongewone of ongewenste communicatie. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.4 Andermans informatie respecteren. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.5 Eigen informatie beschermen. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.6 Reflecteren over het werkelijkheidsgehalte van een boodschap | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 8 | MV 5.5 | Lesideetjes | ||||||||
7.5.7 De betrouwbaarheid van een boodschap onderzoeken en vergelijken. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 8 | MV 5.5 | Lesideetjes | ||||||||
7.5.8 Onderzoeken hoe ze wenselijk kunnen reageren op ontvangen boodschappen. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 8 | Lesideetjes | |||||||||
7.5.10 De gebruikte bronnen bij het voorstellen van informatie vermelden. | Nadenken over eigen mediagebruik | ICT 2; ICT 6; ICT 7 |