Programmeren in de klas, hoe pak je dit aan?

Programmeren vergt een iets andere didactiek dan andere lessen. 

Het doel hier is dat je leerlingen inzicht krijgen hoe ze een bepaald doel kunnen bereiken. Dat wil eigenlijk ook zeggen dat er meerdere oplossingen zijn om tot dat doel te komen zijn. Als leerkracht is dit niet altijd evident. Daarom is het van belang om goed code te leren lezen. Dit gaat het makkelijkst luidop. Op die manier zeg je stap voor stap hoe welke acties er zullen gebeuren. 

 

Probeer iedereen apart te laten werken, maar laat leerlingen hulp bij elkaar gaan vragen en bij jou. Op die manier leren je leerlingen ook elkaar helpen en codeblokken lezen en interpreteren. 

Doordat ze de kunnen experimenteren komen ze ook makkelijker tot een oplossing. 

 

Niveauverschil

Al snel zul je merken dat er een verschil in niveau’s is. Kinderen die bijvoorbeeld al veel met Lego gespeeld hebben, zijn al een bepaalde structuur gewoon. Door de kinderen rustig hulp bij elkaar te laten vragen, zul je merken, dat het meeste bij elkaar opgevangen kan worden. 

 

Ik kan het nog niet

Deze leerlingen zijn de denk- en werkwijze van het programmeren nog helemaal niet gewoon. Ze hebben vaak enkel wat vertrouwen nodig of iemand in de buurt waar ze snel iets kunnen aan vragen.

Plantrekker

Deze leerlingen klikken graag wat rond en zijn benieuwd welke blokjes er zijn en wat ze kunnen. Zij vinden het niet altijd belangrijk om tot een resultaat te komen.

Creatieveling

Deze leerling vindt het programmeren op zich niet helemaal zijn ding, maar steekt heel wat werk in het opsmukken van zijn werk. Kleuren, geluiden, … . Hij/ zij verliest zich graag in details.

Talent

Er zijn leerlingen die deze werkwijze gewoon zijn of ze hebben er misschien gewoon talent voor. Zij hebben nood aan extra uitdaging, waarbij ze graag een extra moeilijkheid aan hun werk toevoegen.  

Lesvoorbereiding

Hoe bereid je nu deze les voor als leerkracht?

Probeer de les eens uit als leerling, kijk op welke fouten je zelf aanloopt. Lukt het je om ze op te lossen?

Lees goed je eigen code, zie je eventueel mogelijkheden om met andere blokjes hetzelfde resultaat te bereiken?

Gebruik eventueel ook het pauzeblokje, op die manier kun je makkelijk volgen wat er juist gebeurd.

In Micro:bit kun je ook de debug modus gebruiken om na te gaan wat er fout loopt. Maar later meer hierover. 

 

 

nl_BENederlands (België)