Nadenken over eigen media gebruik
Om de mogelijkheden die media bieden te kunnen benutten is het nodig te kunnen reflecteren op het eigen mediagebruik. Allereerst gaat het om de invloed van het passieve mediagebruik: wat kijk, lees en luister je? Waar laat je je door beïnvloeden? Waar sluit je je voor af (en wat mis je mogelijk)? En hoe bepaalt dit jouw levensstijl en -uiteindelijk -levensgeluk?
Daarnaast gaat het om de impact van het eigen actieve mediagebruik. Hoe mediavaardig ben je? Wat doe je met media (en wat allicht te weinig en wat juist te veel)? Waar, hoe, met wie en waarover communiceer je via media met anderen (en waarover en met wie niét)? En wat zijn de effecten daarvan op jouw leven? Ben je een veilige mediagebruiker en hou je rekening met afspraken die omtrent e-safety zijn gemaakt?
Kinderen verwerven inzichten in hun eigen mediagebruik om op basis daarvan weloverwogen keuzes te kunnen maken om het eigen media-handelen te optimaliseren.
Lesideetjes & tools
Canva bundeltje voor leerlingen
Doelgroep: Je leerlingen zelf leren ontwerpen, dit kun je makkelijk doen door hen dit stap voor stap te laten doen. Hieronder kun je een bundel
Zelf kleurplaten maken in Canva
Doelgroep: Kleurplaten kun je op heel veer verschillende gebieden inzetten. Er zijn er heel wat te vinden, maar soms zijn ze net niet wat je
Canva Text to image in je klas gebruiken
Doelgroep: Als leerkracht kun je heel wat zaken in je lessen gebruiken rond AI en met Canva. Met deze text to image app in Canva
Cyberpesten
Doelgroep: Cyberpesten is wanneer iemand vervelende dingen zegt of doet op het internet om iemand anders pijn te doen of lastig te vallen. Het kan
Gamen / games
Doelgroep: Spelletjes zijn altijd al populair geweest, zelfs aan het begin van de geschiedenis al, hoewel ze in de loop der jaren veel veranderingen ondergingen.
Sociale media
Doelgroep: Sociale media zijn websites en apps waar mensen met elkaar kunnen praten, foto’s en video’s kunnen delen, en nieuwe vrienden kunnen maken. Het is
OK GROOMER, gamen tegen kinderlokkers
Doelgroep: Child Focus Belgium heeft een educatieve game uitgebracht, binnen het universum van Roblox, dat jonge gamers moet wapenen tegen de gevaren van online kinderlokkers.
Zapp Heldengame
Doelgroep: Een gloednieuw spel waarbij de klas samen strijdt tegen pesten. Speel de Zapp Heldengame en word met jouw klas een ijzersterk team. Wees een