Wat is programmeren?
Waarom je leerlingen leren programmeren?
Wanneer je leerlingen later volwassen zullen zijn, zal hun wereld er helemaal anders uitzien dan de wereld die we nu kennen. Heel wat taken zullen overgenomen worden door een robot of computer. Heel wat jobs zullen ook niet meer bestaan voor mensen. Enkel jobs die echt nog ambachtelijk zijn zullen uitgevoerd worden. En daarbij zullen heel wat programmeurs nodig zijn, die kunnen zorgen dat alles goed blijft werken.
Hieronder kun je enkele jobs vinden die momenteel op goede weg zijn om te verdwijnen. Ook krijgen heel wat leerlingen niet de kans om dit buiten de school te ontwikkelen, vooral ook meisjes.
Eigenlijk bieden we onze leerlingen extra kansen voor de toekomst.
3D geprint huis
Kassabediende
Hoe start je met programmeren?
Start met offline programmeren. Dit wil zeggen zonder het gebruik van computers, robots of andere elektronische apparatuur. Laat kinderen stapsgewijs nadenken over welke stappen nodig zijn om een bepaald doel te bereiken. In onderstaand filmpje kun je zien hoe kinderen hun meester een boterham met hagelslag laten smeren.
Ga eens op zoek in je kast of er al spelletjes inzitten die het ruimtelijke inzicht of abstracte denken bevorderen. Bijvoorbeeld, schaken, maar ook SMART-games of spelletjes zoals bijvoorbeeld Rush hour.
Probeer niet enkel programmeerdoelen aan de opdracht te koppelen, maar ook andere doelen, bijvoorbeeld taal (begrijpend lezen) of wiskunde (probleemoplossend denken), muzische vorming (een creatief verhaal maken). Op die manier krijgen ze een context en krijgt de opdracht beteken ing en wordt het niet als saai aanzien.
Probeer de leerlingen eerst met zichzelf of materiaal te laten oefenen, voor je in een app, papier of anders software duikt.
Op die manier krijgen ze voldoende echte oefenkansen om zich de denkwijze eigen te maken.
Laat de leerlingen 1 stapje per keer nemen binnen een algoritme.
Als je met een robot werkt, kun je de kinderen fysiek laten meerdraaien, zodat ze zich goed kunnen inleven.
Eens ze dat begrijpen, kunnen ze in hun hoofd meedraaien.
Nadien kunnen ze meerdere stappen na elkaar laten nemen.