Leerlijn Computationeel denken / Programmeren lager

Onderstaand kun je een ICT en medialeerlijn vinden die rekening houdt met leerplandoelen en ICT-eindtermen. Om duidelijke klas- of graadsafspraken te kunnen maken en eventueel extra doelen toe te voegen aan de leerlijn, kunnen jullie op de knop klikken en een document vinden dat voor je eigen school aanpasbaar is. 

aanzet
behaald
herhalen en vastzetten
DoelgroepActiviteitMedia- en/of ontwikkelingsdoel (eindterm)
Jongste kleutersUnplugged 1
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Jongste kleutersUnplugged 2
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Jongste kleutersUnplugged 3
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Jongste kleutersUnplugged 4
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Jongste kleutersGo & Glow bot
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Jongste kleutersCo-de Rups
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Oudste kleutersBee-Bot: intro en programmeerpijlen
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Oudste kleutersBee-Bot: Bang mannetje
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Oudste kleutersBee-Bot: Thema’s
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Oudste kleutersBee-Bot in andere vakken
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Oudste kleutersBee-Bot in hoekenwerk
  • 7.3.1 Technische vaardigheden ontwikkelen i.f.v. het hanteren van media. (ICT 1 – 8)
  • 7.1.1 Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen. (ICT 1)
  • 7.1.6 Toestellen, materialen en software op een zorgzame manier hanteren. (ICT 2)
  • 7.1.7 Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren. (ICT 1 – 4)
  • 7.3.4 Een volgorde aanbrengen in een reeks voorwerpen, beelden en/ of geluiden zodat ze een samenhangende boodschap brengen. (ICT 1 – 8)
Eerste graadScratch Jr
  • 7.3.2 Beschrijven wat je met het medium kan doen. (ICT 4 – 8)
  • 7.3.3 Uit een vertrouwd aanbod het gepaste medium (toestellen, apparaten en software) kiezen en gebruiken i.f.v. een behoefte. (ICT 2, 3 en 8)
  • 7.2.4 Verwoorden hoe het gebruikte medium een boodschap kan versterken of veranderen.
Tweede graadCodespark
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Tweede graadScratch
  • 7.3.12 Beeld-, drama-, muziek- en/of bewegingselementen kiezen om een boodschap te versterken en te beïnvloeden. ( ICT 5)
  • 7.4.3 Een eigen digitaal profiel maken. (ICT 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Derde graadScratch
  • 7.4.1 Een boodschap functioneel en aantrekkelijk ontwerpen en communiceren met behulp van media door te zorgen voor de herkenbaarheid van de boodschap en een aantrekkelijke en functionele vormgeving. (ICT 5, 7 en 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
Derde graadMicro:bit
  • 7.4.1 Een boodschap functioneel en aantrekkelijk ontwerpen en communiceren met behulp van media door te zorgen voor de herkenbaarheid van de boodschap en een aantrekkelijke en functionele vormgeving. (ICT 5, 7 en 8)
  • 7.5.9 Bij het ontwerpen van (multi)mediale boodschappen rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en voor de anderen. (ICT 8)
nl_BENederlands (België)