Tux Paint is een geweldig hulpmiddel voor leerkrachten om hun kinderen te helpen bij het ontwikkelen van hun creativiteit en vaardigheden in digitale kunst. Het programma is ontworpen om gemakkelijk te gebruiken te zijn, zelfs voor jonge kinderen, en biedt een breed scala aan functies en gereedschappen om hun verbeelding te stimuleren.
Hier zijn enkele tips voor leerkrachten om Tux Paint effectief in hun klaslokaal te gebruiken:
-
- Introductie en kennismaking met het programma: Start met een korte introductie van het programma en laat de kinderen wennen aan de verschillende tools en functies die beschikbaar zijn in Tux Paint. Laat ze experimenteren met de verschillende kleuren, penselen, stempels en effecten.
-
- Laat ze zelfstandig aan de slag gaan: Geef de leerlingen de vrijheid om zelfstandig te experimenteren met Tux Paint. Dit zal hen helpen om hun creativiteit te ontwikkelen en hun eigen stijl te vinden. Moedig hen aan om verschillende onderwerpen te verkennen, zoals landschappen, dieren, portretten en fantasiewezens.
-
- Maak gebruik van sjablonen: Tux Paint biedt een breed scala aan sjablonen die kunnen worden gebruikt als startpunt voor het maken van kunstwerken. Dit kan handig zijn voor kinderen die moeite hebben om te beginnen of die wat extra begeleiding nodig hebben.
-
- Laat de leerlingen samenwerken: Moedig de leerlingen aan om samen te werken aan kunstwerken. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een grootschalige muurschildering of het maken van een boek met verschillende kunstwerken. Dit zal niet alleen helpen bij het ontwikkelen van hun creativiteit, maar ook bij het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden.
-
- Gebruik Tux Paint voor educatieve doeleinden zoals het creëren van illustraties voor verhalen of zelfs eenvoudige grafieken. Dit kan helpen bij het verbeteren van hun visuele communicatievaardigheden en het begrip van bepaalde concepten.
Inspiratie linken
Bron: Taccle2. (z.d.). Digitaal leren in de basisschool. Geraadpleegd op 1 december 2013, van http://taccle2.eu/wp/wp-content/uploads/2014/01/Taccle2PrimaryNL.pdf